Väg mot Miljonen

onsdag 11 januari 2012

Förutsättningar för 2012

Jag tycker förutsättningarna för min personliga del ser ganska ljusa ut under 2012.

Mitt sparmål till slutet av året är att komma upp i 600tkr i sparkapital.

Jag behöver spara 154000kr i år (12800kr/mån).
Dock så behöver jag nog spara 25000kr till för Thailandsresan nästa vinter vilket i s f blir179000kr (14916kr/mån).

Det är ett tufft satt sparmål men långt ifrån omöjligt.

Det som kan hjälpa mig att nå mitt sparmål är:
-Retroaktiv löneförhöjning utbetalad i januari
-Hyresrabatt 900kr i januari (för låg elförbrukning föregående år)
-Löneförhöjning 800kr brutto/mån
-Skattejämkning (en tredjedel av jämkningsbeloppet 1320kr/mån mindre i skatt)
-Skatteåterbäring i juni
-Ränteintäkter från sparkonton
-Eventuell övertid

Av en slump så har Finanskvinnan satt samma sparmål (600tkr i tillgångar i slutet av året). Det gör det lite roligare att jag kan jämföra min utveckling gentemot henne under året.

Jag kan nog spara mer än henne varje månad men om börsen går bra så kommer hon att få en extra skjuts. Jag kommer nog inte att placera några pengar i aktier eller fonder såvida inte hela eurokrisen mirakulöst löser sig under året och börsen drabbas av glädjeyra.

Jag räknar med att börserna fortsätter skakigt under året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar