Väg mot Miljonen

söndag 26 februari 2012

Håller på och läser boken "Bankbluffen"

Jag håller på och läser boken "Bankbluffen", skrivet av en ekonomijournalist som varit verksam i sin bransch i 20 år.

Mycket kände jag till innan men det står ändå en hel del intressant i boken.

Har hittills läst om floran av bankavgifter (för kort och Internet-bank), undermåliga egna produkter (fonder och transaktionskonton utan ränta) som både är dyra och dåliga, om trygghet i sitt sparande och om kapitalskyddade placeringar (aktieindexobligationer).

I princip så är råden att förhandla eller byta bank, gärna till en mindre bank och att undvika bankernas egna fonder (de är oftast inte "aktivt förvaltade" på riktigt samtidigt som de tar ut avgifter som om de hade en aktiv förvaltning).

Fick mig några tankeställare, funderar på att skaffa Ica-banken för bra bankkort (främst för uttag utomlands) och att kontrollera avgifterna på de fonder jag har i pensionssystemet (PPM, IPS, SPV).

Jag är i dagsläget kund i två storbanker och minst två mindre banker. Funderar på att räkna ut vilka avgifter jag betalar för att vara kund hos dessa banker.
Inte helt otippat så kommer denna summering att visa att högst avgifter betalar jag hos storbankerna och jag tror inte jag har några avgifter hos småbankerna (har dock inte kort eller betalkonto hos dessa banker i dagsläget, hade jag det så skulle dock avgifterna sannolikt vara färre och lägre).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar