Väg mot Miljonen

torsdag 10 november 2016

Dålig på att tajma kortsiktiga affärer och högriskplaceringar


Min XACT Bear-chansning fortsatte nedåt idag : (

Stockholms-börsen var efter någon timme uppe på +1,5% vilket innebar ytterligare drygt -3% back på min placering.

Fick då nog och sålde till kursen 80,50kr vilket ger en nätt liten förlust på 819kr plus 2x99kr i courtage, totalt 972kr eller motsvarande -7,56% på en dag.

Som grädde på moset så minskade uppgången efter att jag sålt fonden och börsdagen slutade på +0,1% så jag lyckades förmodligen sälja till dagslägsta kursen (XACT Bear hade en slutkurs på 81,65kr idag och dagens lägstakurs var 80,20kr).

Då ska man dessutom ha i åtanke att pengarna kom från försäljningen av en blandfond som, om jag hade behållit den, istället hade gått upp under motsvarande period.

Det får bli en lärdom en gång för alla (alla mina tidigare experiment med XACT Bear/Bull har också slutat med förlust) att jag är kass på att tajma kortsiktiga affärer.

Kan bara glädja mig åt att jag inte handlade för en större summa än vad det blev (hade kunnat varit uppåt 40-50000 kr om alla köpordrar hade gått igenom).

Bortsett från att jag är kass på kortsikitga affärer så är jag också kass på högriskplaceringar.

Genom åren har jag förlorat pengar på aktieindexobligationer med inriktning på tillväxtländer (BRIC och Ryssland), en warrant mot Nasdaq (lagom till IT-bubblan sprack), en optionsfond och en börsintroduktion av en IT-aktie under slutet av IT-bubblan.

Ska från och med nu hålla mig till långsiktiga placeringar till låg- och medelrisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar