Väg mot Miljonen

söndag 30 april 2017

Min utdelningsportfölj efter dryga 5 månader



Hej!

Gör en ny avstämning av min utdelningsportfölj efter dryga 5 månader (startades i mitten av januari) och efter utdelningsmånaden April.

Min utdelningsportfölj består i skrivande stund av 23 aktier, de flesta köpta i en post på 10000kr eller 5000kr.

Jag har främst utgått från utdelningsprocenten, som bör vara över 3%, och i övrigt på köprekar från Dagens Industri och Privata Affärer m.fl.
I vissa fall (Lundin petroleum, SCA och B&B Tools har jag köpt aktien pga att det ska delas ut aktier i ett nytt bolag, kan i vissa fall bli en "dubbel" utdelning detta år).
Merparten av köpen har skett genom omplaceringar från fonder och vid samma tillfälle, men i övrigt i samband med att jag fått lön.
Tanken är annars att göra månatliga köp.

Jag har totalt placerat runt 221000kr i denna portfölj och avkastningen räknat på aktiekurs är futtiga +0,52% på fyra och en halv månad. Portföljen har oftast legat runt nollsträcket och pendlar mellan -0,5 till +0,5%.
Jag har dock fått utdelningar i April på 3800kr vilket motsvarar ca 1,7% i utdelning. En del utdelningar kvarstår i Maj (plus några fler senare i år).

Om jag jämför med mina Sverige-fonder (aktierfonder och indexfonder) så ligger dessa på mellan +5,6 till +13% under samma period.
Bäst här har Spiltan Aktiefond Investmentbolag gått (+13,3% på 3 mån).

Bästa aktier har varit Investor (+16,6%), NCC (+9,8%), Atrium Ljungberg (+6,3%) och Clas ohlson (+5,7%).
Sämsta aktier har varit Nordax (-13,2%), Bilia (-16%), Lundin Petroleum (-9,9%) och Autoliv (-5,6%).


Jag har även en mindre utdelningsportfölj, som är startad senare, på en annan bank:

Som synes ligger den back -1,5% just nu, men räknar man in utbetald utdelning från Bilia och dragen utdelning från Nordax så ligger den förmodligen runt nollan.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag ligger runt +2% i avkastning på 236000kr på fyra och en halv månad.
Hade jag istället valt en Sverige-fond (aktie- eller indexfond) så hade jag legat mellan 5-10% plus istället, en nätt liten skillnad på 10000-20000kr på satsat kapital.
Så här långt så har satsningen på utdelningsaktier inte betalat sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar