Väg mot Miljonen

torsdag 11 februari 2010

I sista minuten - Capinordic

Mitt 1-åriga bundna sparkonto på Capinordic löpte ut den 6/2.

Den 3/2 började det pratas om problem för Capinordic, efter att banken fått göra stora nedskrivningar och vd:n fått sparken, och att danska finansinspektionen börjat granska banken (det var egentligen en frist som löpte ut då).

Capinordic fick en förlängd frist till den 10/2 för att försöka få ordning på ekonomin och ta in pengar för att uppfylla kapitaltäckningskravet.

Den 8/2 skyndade jag mig att på morgonen anmäla ett uttag av alla mina sparpengar där (194000kr + ränta ca 6800kr), det skulle ta tre bankdagar innan pengarna var inne på föranmält bankkonto på annan bank.

Den 10/2 gick Capinordic ut med dett meddelande om att banken lämnar in en ansökan om betalnngsinställelse.

Den 11/2 stod det i Privata Affärer att 4000 svenskar drabbats av att Capinordic ställer in betalningarna och nu hänvisas till den danska insättningsgarantin.

Har haft ett rejält flyt med timing när det gäller Capinordic, hann sätta in mina pengar 12/2-09 och binda till 5,1% ränta innan den stora räntesänkningen 2009 och hann få ut pengarna 2010 innan banken gick i konkurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar