Väg mot Miljonen

tisdag 9 februari 2010

Snart dags att placera om 200000kr - aktieindexobligation?

Jag har tittat på två st aktieindexobligationer hos SEB, Emerging Markets Aktier respektive Emerging Markets Råvaror.

Emerging Markets Aktier (löptid 2010-2014)
15 aktier varav 5 förutbestämda till +40%. Omräkningsfaktor/deltagandegrad 60%
Pris 10000kr per post + courtage 250kr (+ev arvode -1,5% per år i 4 år=max 6%)

Exempel scenarion:
Index -20% totalt på 4 år, får tillbaks 10000kr, förlorar 250kr courtage (+ev 6% arvode)
Index +-0 totalt på 4 år (men 5 bästa satta till +40%) blir utvecklingen ändå +13,3%
Index +40% totalt på 4 år, får tillbaks 12400kr (+21,6%, drygt hälften av indexuppgång-courtage)

Emerging Markets Råvaror (löptid 2010-2014)
9 råvaror varav 3 förutbestämda till +40%. Omräkningsfaktor/deltagandegrad 90%
Pris 10000kr per post + courtage 250kr (+ev arvode -1,5% per år i 4 år=max 6%)

Exempel scenarion:
Index -20% totalt på 4 år, får tillbaks 10000kr, förlorar 250kr courtage (+ev 6% arvode)
Index +-0 totalt på 4 år (men 3 bästa satta till 40%) blir utvecklingen ändå +13,3%
Index +40% totalt på 4 år, får tillbaks 13600kr (+33,3% inkl courtage)

Fördelar som jag ser det med denna form av placering:
+Huvudbeloppet på 10000kr är garanterat, förlorar i värsta fall drygt 7% på 4 år
+Kan gå plus även om underliggande index står på +-0
+Säkrare än eget sparande i fonder (där man inte har skydd mot nedgång)
+Avgifterna motsvarar köp- och förvaltningsavgifter jmfrt med om jag köper egna fonder?

Nackdelar med denna form av placering:
-Höga avgifter (är osäker på om jag tolkat informationen rätt om arvode på max 6% totalt)
-Går SEB i konkurs är pengarna borta
-Pengarna är i princip bundna i 5 år (även om man kan sälja på andrahandsmarknad)
-Går underliggande index väldigt bra missar jag en del av uppgången, dels får jag inte den fulla
index-utvecklingen, dels är en del av korgen satt till förutbestämda +40%

Ska jag satsa i fonder på egen hand vet jag inte om jag vågar gå in med större summor i tillväxtländer (med tanke på hur dessa åkt berg- och dalbana på 2000-talet). Denna form av placering kan göra att jag vågar.

Om jag tolkar informationen i prospektet rätt kan man dessutom ha dessa aktieindexobligationer i SEBs Kapitalförsäkring och därmed undvika eventuell vinstskatt (förlustavdrag är ju ändå inte aktuellt, såvida inte SEB går i konkurs).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar