Väg mot Miljonen

onsdag 24 april 2013

Mer om de senaste månadernas placeringar

Jag har under januari-mars satt in i princip hela sparande på mina investeringssparkonton (ISK).
Detta då räntorna på mina sparkonton är relativt låga, runt 2,5% före skatt, så fondplaceringar känns mer lockande så länge det inte blir för oroligt på börserna.

Jag har förra året i åtanke där bl a stockholmsbörsen hade ett riktigt bra år trots all börsoro. Det borde räcka med att jag går +2,5% plus på mina fondplaceringar i år för att de ska slå ränteplaceringar i orealiserad vinst. Detta då vinsterna på fonder i ISK är skattefria, dock så betalar man 0,447% i avkastningsskatt på ISK för detta året.

Räkneexempel:

100000kr på räntekonto med 2,5% ränta ger 2500kr ränta före skatt, 1750kr efter skatt.

100000kr på ISK med värdeökning 2,5% ger 2500kr, minus 670,50kr i avkastningsskatt blir 1829kr i värdeökning efter skatt.
Då har jag räknat avkastningsskatten på värdet på ISK:n, 100000kr, samt att 50000kr av dessa sattes in under året så att skatteunderlaget för ISK blir 150000kr.

När 50000kr automatiskt överfördes från ett 3-månaders sparkonto som avslutats så valde jag dock att sätta in 25000kr vardera från denna summa på två andra, ej tidsbegränsade, sparkonton. Orsaken var att  det kommit lite förnyad oro på börserna samt att jag vill ha en viss jämnvikt mellan placeringar i fonder och placeringar på sparkonton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar