Väg mot Miljonen

onsdag 24 april 2013

Statusuppdatering efter första kvartalet

Jag har haft en ganska dålig tajming i mina placeringar hittills i år.

De 2-3 första veckorna i år så gick fonder som placerar i tillväxtländer lysande. När jag hakade på och viktade om i mina fondplaceringar från fonder som placerade i företagsobligationer/high yield till fonder  som placerade i tillväxtländer så vände trenden och börsutvecklingen i tillväxtländerna vände tvärt neråt. Sämst gick det för fonder som placerade i östeuropa/ryssland.

En-två månader senare så gav jag upp mina investeringar i rysslandsfonder och placerade om till sverigefonder/svenska småbolagsfonder då dessa gått starkt i år. Strax därefter så började det förstås bli oroligt även på Sverige-börsen bl a under förra veckan då den föll med 3-4%.

Den enda placeringen som så här långt har varit lyckosam var aktierna jag köpte i swedbank. På dessa har jag fått runt 8% i utdelning (500kr på en insats på 7000kr) och igår studsade kursen upp mot 150kr (inköpt för runt 137kr per aktie) igen vilket gör att jag ligger plus på dessa aktier även borträknat från utdelningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar