Väg mot Miljonen

fredag 9 juni 2017

Mina aktieutdelningar i år


Mitt äventyr med utdelningsaktier blev nu när jag kan summera det efter drygt 5 månader relativt lyckat (även om jag hade tjänat mer om jag bara placerat i Sverige-fonder).

På investerade 240000kr fick jag 6681kr i utdelning vilket motsvarar 2,78%.

Då har jag ej räknat in utdelningar i ETF:er (kommande i Juni) eller utdelande fonder.

Sålde av merparten av aktierna när det blev oroligt senast i Maj (och inför min London-resa). Sålde dock bara de jag låg plus på, har ej summerat ihop vinsterna av dessa försäljningar.

Den enda aktie som jag så här långt har sålt med förlust var Lundin Petroleum, hade placerat 20000kr där inför uppdelningen (nytt bolag, IPC). Dock så har oljepriset haft det kämpigt de senaste månaderna och då jag inte såg något ljus i sikte så sålde jag till slut av aktierna i både Lundin Petroleum och IPC.
Det slutade med en förlust på 1000kr vilket motsvarar 5% av 20000kr.

Ligger back (10-20%) på Bilia och Nordax men har ingen brådska med att sälja dessa aktier.
SCA och B&B Tools avvaktar jag med tills uppdelningen (nytt bolag) sker i dessa i Juni.

Går över till börshandlade ETF-fonder istället (XACT) som har inriktning mot svenska börsen och som lämnar utdelning en gång per år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar