Väg mot Miljonen

söndag 13 augusti 2017

Tuff sommar på börsen


Det har varit en händelserik och tuff sommar på börsen.

Börsen måste ha nått sin höjdpunkt någon gång i slutet av Maj och de senaste månaderna har det sedan stadigt gått nedåt.

Enligt mina anteckningar så verkar nedgången ha börjat vecka v.26 då svenska börsen föll -3,0%.
Sedan följde några ytterligare nedgångar:
v29 -3 till -4% (rapportvecka),
v30 -1,5 (rapportvecka)
v32 -2,0% (Nordkorea-oro)

Sedan 12 juli är OMXS30 ned nästan 7 procent.

Några direkta rekyler uppåt har det knappt varit med undantag för någon enstaka dag.

Jag har sålt av/omplacerat flera ggr under denna tid.
Sålde av merparten av mina renodlade Sverige-fonder vältajmat innan nedgången v.29.
Mina ETF:er med inriktning mot OMXS30 och högutdelande nordiska bolag har jag inte gjort så mkt åt, de ligger back 5-10% och vill inte ta den förlusten än.

Likaså har jag kvar en del svenska aktier som ligger -10 till -20% back och det är förluster som jag ej heller vill ta i nuläget. Rent utdelningsmässigt så är dessa bolag f n mer attraktiva än tidigare (Bilia, Nordax, Skanska).

Gjorde dessutom några dåliga affärer när jag köpte Swedish Match för 20000kr efter en fin kvartalsrapport men några dagar senare kom en negativ nyhet från USA som sänkte aktien med -5%.
Köpte lite Bilia också för några tusen kr efter nyheten om att Bilia skulle återköpa aktier, tyvärr så tajmade jag då in de senaste veckornas nedgång.

Efter att jag sålt av Sverige-fonderna kring vecka 29 så köpte jag istället i huvudsak preferensaktier som bättre står emot en orolig börs (och har fin utdelning på runt 6% fördelat på fyra gånger per år).

För cirka 2 veckor sedan köpte jag Global-fonder, Tillväxtmarknads-fonder, Europa-fonder och blandfonder för att ha en relativt låg risk och mindre exponering mot den svenska börsen som troligen är en av de sämre börserna i världen de senaste 3 månaderna.

Nu så säljer jag av merparten av dessa fonder då det fortsatt är oroligt och det har slagit globalt så min minskade Sverige-exponering utgör inget skydd.

Hur utveckligen i Nord-korea krisen fortskrider vet ingen, men det räcker nog med fortsatt högt tonläge i några veckor framöver för att börserna ska vara oroliga, även om worst case scenario med krig inte inträffar.
Det ser ut att bli en orolig höst med kommande budgetförhandlingar i USA, val i Italien och Tyskland, eventuell folkomröstning om självständighet i Katalonien och en rapportsäsong i Sverige där en svagare dollar kan slå mot företagens vinster. Även i Sverige kan det bli turbulent med misstroendeomröstningar i riksdagen och utredning om Transportstyrelse-skandalen.
Till detta kommer även de varningar om att USA-börsen och Sverige-börsen är övervärderade och står inför en "korrigering" vilket det har varnats för hela sommaren.

Tror jag i huvudsak ger upp börsen i år och kör extra försiktigt de närmaste månaderna med High yield-fonder, Preferens-aktier och räntefonder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar