Väg mot Miljonen

måndag 21 september 2009

Femårsplanen

Min plan är att under 5 år ,med start år 2010, lägga undan så mycket pengar som möjligt. Dessa pengar ska bli min buffert när jag flyttar utomlands. Jag hoppas kunna spara runt 8000kr i månaden, vilket blir 96000kr om året (jag räknar med 100000kr/år med lite avkastning).

Efter fem år blir det en halv miljon, jag har redan idag över 200000kr i sparkapital så jag borde därmed kunna ha minst 700000kr om fem år.

Utöver sparande så handlar det också om att försöka placera pengarna på ett bra sätt, så jag kommer att bevaka finansmarknaderna noggrant och försöka agera någorlunda professionellt med mina placeringar.

I nuläge har jag placerat i stort sett allt min sparande på ett högräntekonto (ger över 5% och var bundet på ett år, av vilket drygt ett halvår återstår).

1 kommentar:

  1. Kan tillägga att jag har smygstartat min femårsplan i och med försäljningen av min gamla lägenhet (min 4:a). Mitt boende har blivit ca 3000kr billigare per månad efter flytten (2000kr lägre hyra och 1000kr billigare lån). Nästa månad, oktober, blir troligtvis första månaden jag kan se hur mycket jag kan spara enligt min nya budget (har en del kostander kvar från flytten nu i september, bla flyttstäd och möbelköp på faktura).

    SvaraRadera