Väg mot Miljonen

måndag 21 september 2009

Min ekonomiska erfarenhet

Jag började lägga undan pengar när jag gjorde lumpen i mitten av 90-talet, när jag muckade hade jag runt 20tkr i sparkapital.

Åren därefter bodde jag hemma och var deltidsarbetslös (arbetade deltid) men hade låga kostnader och kunde lägga undan åtskilliga tusenlappar varje månad.

Jag började intressera mig för aktier & fonder år i slutet av 1998 med placering i en allemansfond efter ett råd av en bankkvinna. Innan dess hade jag mest provat på Statens Premieobligationer, vilket var måttligt spännande i längden...samt Skandiabankens sparkonto med 3-4% i ränta.

År 1999 exploderade Stockholmsbörsen när IT-bubblan växte sig stor. Det var ganska enkelt att tjäna pengar på aktier & fonder, allt jag placerade i gick upp, frågan var bara med hur mycket investeringen skulle öka.

När bubblan började nå bristningsgränsen i mars år 2000 var jag fullinvensterad i aktier & fonder, jag hade också tecknat en warrant i Nasdaq som skulle löpa på två år om jag minns rätt (hävstångseffekt på vinsten men risk att förlora hela insatsen om den skulle sluta på minus).

Som högst var mina placeringar uppe i ca 250000kr orealiserat.

När det stora raset kom i slutet på Mars/början på April år 2000 satt jag still i båten som experterna rådde och såg mina investeringar minska i värde för varje dag.

Till slut efter några månader, kanske ett halvår, bet jag i det sura äpplet och sålde allt. Jag har inte räknat på min förlust men totalt borde den ligga på ca 100000 kr brutto.

Det jag främst hade placerat (ca 150-200000kr i) var:

-Banco Optionsrätter Europa (aktiefond), placerat 10tkr, förlust några tusen kr
-SEB Optionsrätter (aktiefond), placerat 50tkr, förlust ca 25tkr
-Cybercom (aktie, köpte strax efter introduktionen), placerat 28tkr, förlust ca 20tkr
-SEB Warrant Nasdaq, placerat 27tkr, förlust 27tkr

I övrigt var det några aktiefonder med ca 10tkr i vardera (de flesta högrisk) och 3-5tkr förlust i vardera fond.

Efter denna smärtsamma upplevelse (att man faktiskt kan förlora pengar på aktier/fonder) har jag hållit en ganska låg profil med mina placeringar.

Jag har växlat mellan högräntekonton och premieobligationer och endast våga satsa runt 5-10% av sparandet i aktiefonder.

Däremot har jag varit mer aktiv och framåt med mitt pensionssparande (känns ju inte som "riktiga" pengar), i synnerhet PPM (högriskfonder allt-the-way baby). Tror jag ligger plus 10% per år sen starten och jag lyckades parera den senaste finanskrisen väl...såg den komma tidigt och gick direkt ur alla högriskfonder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar