Väg mot Miljonen

måndag 21 september 2009

På väg att köpa lägenhet i Thailand

Jag är på gång att köpa lägenhet i Thailand, en liten billig etta. Har idag betalat handpenningen. Känns lite riskabelt men å andra sidan så är de flesta placeringar riskabla, se bara min historik när det gäller aktier & fonder. Köpprocessen kommer att ta några veckor, och det slutgiltiga priset kan variera några tusenlappar i takt med hur dollarkursen (bath är knuten till den) rör sig.

Jag ser dock inte lägenheten främst som en placering utan mer som ett vinterboende, en slags motsvarighet till en sommarstuga fast i varmare klimat och tänkt att användas under den svenska vintern. Det sägs att man kan låta hyra ut sin lägenhet när man inte bor i den men får se hur det blir med den saken, driftkostnaderna ska vara väldigt låga, runt 100kr i månaden inkl "hyra". Rent tekniskt ska det betraktas som en bostadsrätt, man betalar ingen egentlig hyra utan en smärre avgift till bostadsanläggningen för skötsel av gemensamma utrymmen och bevakning.

Min tanke är att tillbringa 4v varje vinter de närmaste 5 åren i denna lägenhet i Thailand, jag kommer att lägga merparten av min årssemester här. När min femårsplan är tillända kommer jag att bo flera månader per år i lägenheten i Thailand (om inte flytta helt och hållet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar